S nadsázkou a názory lidí, kteří se neorientují v problematice výroby webových stránek můžeme říci, že webové stránky lze udělat za pár hodin a maximálně do dvou dnů je hotovo. Grafický návrh lze vyřešit během ranní kávy, Wireframe během snídaně a naprogramování v následujících hodinách.
Možná si říkáte, to je ale času! Znáte rčení “kdo bývá připraven, nebývá překvapen?”.
Ceny za výrobu webových stránek se dost liší a můžete mít web za 5 tis. Kč od nějakého freelancera či studenta, nebo také řešení za 1,5 mil. Kč od renomované agentury. Proč se ceny tak liší a v čem je přidaná hodnota?
Jsou dva typy zadavatelů (zákazníků):
První zákazník říká: “Stačí mi jednoduché levné řešení, web prakticky nepotřebuji”
Druhý zákazník říká: “Potřebujeme nové webové stránky, které budou skvěle reprezentovat naší společnost a podtrhnou to, v čem jsme dobří!”
Kam se řadíte vy?
Správné uvažování má druhý zákazník, neboť si plně uvědomuje nutnost webových stránek v této době a jejich roli. Nezáleží totiž na tom, zda máte klientů dostatek či nikoliv, nebo zda stavíte domy nebo vyvíjíte nano technologie. Web je vizitkou Vaší firmy a to jak působíte na internetu řekne mnohé.
První zákazník má tendenci na projektu šetřit, a to nejen své finance, ale i svůj čas. Nevěnuje tedy ani pozornost zadání, představě o novém webu a celkově web vnímá jako jednu z posledních věcí, kterou k podnikání potřebuje. Druhý zákazník je zodpovědný, který ví přesně, co nabízí na trhu a jakou formou by se chtěl prezentovat. Má představu o tom, co se mu líbí / nelíbí a jak by webové stránky měly vypadat.
Možná byste si mohli říci, co asi tak od webu očekáváme? No, že tam budou informace o nás, našich službách a budeme získávat zakázky, objednávky nebo poptávky. Toto není úplně správné zadání”.
“Chtěli bychom vyrobit hezký, moderní web” je poměrně časté zadání ze strany zákazníka. Na druhou stranu, kdo by chtěl škaredý web? Nikdo, takže je zapotřebí se zaměřit na funkční stránku a co od stránek očekáváte. Správné zadání by mělo být: “Jsme výrobní firma, která převážně působí v B2B segmentu a mezi naše zákazníky patří naši partneři. Chtěli bychom, aby webové stránky byly katalogem našich výrobků a každý výrobek by měl mít nějaký popis, vlastní kartu s call to action (CTA). Dále bychom si uměli přestavit … Hlavním cílem stránek je, aby nás kontaktovali jednotlivý partneři s dotazem na cenovou nabídku.” Vidíte, že takové zadání už je poměrně konkrétní, kdy si umíme udělat představu o tom, co je předmětem poptávky.
Je zapotřebí a je nesmírně klíčové si hned na začátku říct, jak velký projekt máme před sebou a co by měl všechno umět. V předchozím odstavci jsme si řekli, jak by mělo vypadat nějaké zadání, ovšem skutečné zadání by mělo obsahovat naprosto vše. Pomoc při vytváření zadání musí poskytnout sám dodavatel, nikoliv to nechat na klientovi!!!
Je rozdíl, zda chcete jednostránkový web, nebo webové stránky o rozsahu např. 150 URL adres? Má být celý web na redakčním systému, nebo jen částečně u nadefinovaných sekcí? Ano, i toto lze. Jsou sekce, které nepotřebujete upravovat po celou životnost webu, ale pak jsou naopak sekce webu, které se mění a může se jednat například o Aktuality.
Potřebujete webové stránky napojit na intranet / CRM? Mezi další požadavky patří i napojení na různé systém či softwary třetích stran.
Vývoj funkcí na míru. Potřebujete na webové stránky naprogramovat atypické funkcionality jako je například věrnostní systém pro Vaše partnery, kam budou nahrávat účtenky z prodaných produktů a získávat tak Cash-back a jiné.
Teď se dostáváme k tomu nejvíce klíčovému, co rozhodně o ceně a kvalitě. Vybrali jsme pro Vás následující způsoby:
Trošku Vám napovíme, jak bychom se rozhodovali my a koho vybrat. Je to vlastně strašně jednoduché a tím pádem se Vám vyfiltrují možnosti:
Pohlídejte si záruku – ze zákona máte nárok 12 měsíců. To je doba, po kterou by měl být schopný dodavatel garantovat funkčnost díla a veškeré chyby, výpadky (nemělo by se stávat) opravovat na své vlastní náklady.
Doporučujeme si vše ošetřit smluvně – je dobré svému dodavateli důvěřovat, ale i přesto doporučujeme uzavřít s dodavatelem alespoň objednávku nebo smlouvu o dílo. Jednak si písemně shrnete vše podstatné, tj. cena, rozsah a termíny, ale také si pojistíte danou záruku dle předchozího odstavce. Vyvarujete se také nepříjemným situacím, kdy dodavatel bude tvrdit, že Váš požadavek nebyl v zadání a Vy naopak budete tvrdit, že ano. V takovém případě se narušuje spolupráce, vztahy a končí to mnohdy předčasným ukončením spolupráce, nebo se projekt zdárně dokončí, ale ani jedna strana z toho nemá dobrý pocit. Co je psáno, to je dáno!
My Vám přejeme, abyste si vybrali toho správného dodavatele a bylo vše zrealizováno podle Vašich přestav k naprosté spokojenosti. Tento článek jsme napsali objektivně, nejedná se o žádnou reklamu. Přejeme hodně štěstí při výběru dodavatele!
Plánujete modernizaci či tvorbu webových stránek? Napište nám! Rádi s Vámi NEZÁVAZNĚ probereme možnosti.
Instagram je nadále nejvíce využívaná sociální síť u teenagerů, ale pro zábavu však radějí volí…
V oblasti marketingu a prodeje existuje mnoho strategií, které firmy využívají k maximalizaci svých příjmů…
V roce 2024 lze očekávat několik významných trendů v oblasti e-commerce, které zásadně ovlivní způsob,…
Vyberte si prosím způsob, jak s námi chcete komunikovat. Na výběr máte ze tří možností:
Kontaktovat telefonicky
nebo