Kolik stojí web?

Kolik stojí webové stránky?

S nadsázkou a názory lidí, kteří se neorientují v problematice výroby webových stránek můžeme říci, že webové stránky lze udělat za pár hodin a maximálně do dvou dnů je hotovo. Grafický návrh lze vyřešit během ranní kávy, Wireframe během snídaně a naprogramování v následujících hodinách.

Možná si říkáte, to je ale času! Znáte rčení “kdo bývá připraven, nebývá překvapen?”.

Cena 10 tis. Kč, 75 tis. Kč nebo 3,5 mil. Kč?

Ceny za výrobu webových stránek se dost liší a můžete mít web za 5 tis. Kč od nějakého freelancera či studenta, nebo také řešení za 1,5 mil. Kč od renomované agentury. Proč se ceny tak liší a v čem je přidaná hodnota?
Jsou dva typy zadavatelů (zákazníků):

První zákazník říká: “Stačí mi jednoduché levné řešení, web prakticky nepotřebuji”

Druhý zákazník říká: “Potřebujeme nové webové stránky, které budou skvěle reprezentovat naší společnost a podtrhnou to, v čem jsme dobří!”

Kam se řadíte vy? 

Správné uvažování má druhý zákazník, neboť si plně uvědomuje nutnost webových stránek v této době a jejich roli. Nezáleží totiž na tom, zda máte klientů dostatek či nikoliv, nebo zda stavíte domy nebo vyvíjíte nano technologie. Web je vizitkou Vaší firmy a to jak působíte na internetu řekne mnohé.

První zákazník má tendenci na projektu šetřit, a to nejen své finance, ale i svůj čas. Nevěnuje tedy ani pozornost zadání, představě o novém webu a celkově web vnímá jako jednu z posledních věcí, kterou k podnikání potřebuje. Druhý zákazník je zodpovědný, který ví přesně, co nabízí na trhu a jakou formou by se chtěl prezentovat. Má představu o tom, co se mu líbí / nelíbí a jak by webové stránky měly vypadat. 

Rozhoduje, co od webových stránek očekáváte

Možná byste si mohli říci, co asi tak od webu očekáváme? No, že tam budou informace o nás, našich službách a budeme získávat zakázky, objednávky nebo poptávky. Toto není úplně správné zadání”.

“Chtěli bychom vyrobit hezký, moderní web” je poměrně časté zadání ze strany zákazníka. Na druhou stranu, kdo by chtěl škaredý web? Nikdo, takže je zapotřebí se zaměřit na funkční stránku a co od stránek očekáváte. Správné zadání by mělo být: “Jsme výrobní firma, která převážně působí v B2B segmentu a mezi naše zákazníky patří naši partneři. Chtěli bychom, aby webové stránky byly katalogem našich výrobků a každý výrobek by měl mít nějaký popis, vlastní kartu s call to action (CTA). Dále bychom si uměli přestavit … Hlavním cílem stránek je, aby nás kontaktovali jednotlivý partneři s dotazem na cenovou nabídku.” Vidíte, že takové zadání už je poměrně konkrétní, kdy si umíme udělat představu o tom, co je předmětem poptávky.

Rozsah a funkce hrají rozhodující roli

Je zapotřebí a je nesmírně klíčové si hned na začátku říct, jak velký projekt máme před sebou a co by měl všechno umět. V předchozím odstavci jsme si řekli, jak by mělo vypadat nějaké zadání, ovšem skutečné zadání by mělo obsahovat naprosto vše. Pomoc při vytváření zadání musí poskytnout sám dodavatel, nikoliv to nechat na klientovi!!!

Je rozdíl, zda chcete jednostránkový web, nebo webové stránky o rozsahu např. 150 URL adres? Má být celý web na redakčním systému, nebo jen částečně u nadefinovaných sekcí? Ano, i toto lze. Jsou sekce, které nepotřebujete upravovat po celou životnost webu, ale pak jsou naopak sekce webu, které se mění a může se jednat například o Aktuality.

Potřebujete webové stránky napojit na intranet / CRM? Mezi další požadavky patří i napojení na různé systém či softwary třetích stran.

Vývoj funkcí na míru. Potřebujete na webové stránky naprogramovat atypické funkcionality jako je například věrnostní systém pro Vaše partnery, kam budou nahrávat účtenky z prodaných produktů a získávat tak Cash-back a jiné.

Dodavatel vs. cena

Teď se dostáváme k tomu nejvíce klíčovému, co rozhodně o ceně a kvalitě. Vybrali jsme pro Vás následující způsoby:

  • Dodavatele jste Vy, web si uděláte svépomocí – způsob, jak si můžete vytvořit web levně, jediné co Vás může stát nějaké peníze je nákup šablony (investice cca 1.500 – 2.500 Kč). Další investice už je pouze Váš čas. Možností jak si vytvořit dnes webové stránky svépomocí je hodně, například WordPress
  • Kamarád, známý – můžete oslovit někoho, koho znáte a víte, že se tímto zabývá. Náklady na výrobu webu mohou být cca kartonu cigaret, dobré whisky po 20.000 Kč. Platí i pro předchozí bod, pokud to s webem myslíte vážně, chcete výsledky, tak nedoporučujeme.
  • Freelancer – člověk, který se tímto živí a jde většinou o podnikatele OSVČ, který má silnější stránku v programování s přesahem do grafiky a naopak. Tím, že dělá vše sám, tak není oborník na všechny obory online marketingu a výsledek nemusí splnit očekávání. Náklady na výrobu webu mohou začínat od 15 tis. Kč. Pokud vsadíte na freelancera, který má bohaté zkušenosti a má zajímavé klienty a projekty, tak počítejte spíše od 30.000 Kč a více. Nižších cenových nabídek bychom se upřímně báli, pokud se nebavíme o jednostránkovém webu.
  • Agentura – zde už se předpokládá, že daná agentura ví, co dělá. Zpravidla se jedná o prostředí, kde se pohybují certifikovaní odborníci na jednotlivé oblasti online marketingu a jsou tedy schopni Vám komplexně dodat poptávku v požadovaném rozsahu s důrazem na výsledky. Ceny se pohybují od 30.000 Kč a více. Opravdu vyhlášené agentury, které mají zajímavé portfolio klientů si za web řeknou min. 100.000 Kč.

Jak dobře vybrat?

Trošku Vám napovíme, jak bychom se rozhodovali my a koho vybrat. Je to vlastně strašně jednoduché a tím pádem se Vám vyfiltrují možnosti:

  • Dodavatele jste Vy vs. kamarád, známý – pokud potřebujete opravdu základní, jednoduchý web, který nemusí nic umět a jde Vám především o text, obrázky a nebudete ho dále podporovat z hlediska marketingu, tak je to jasná volba!
  • Freelancer vs. Agentura – zde bude hrát klíčovou roli Váš rozpočet a zda vsadíte na člověka na volné noze, nebo půjdete cestou garance kvality, kde můžete očekávat výsledky ve formě zvýšení poptávek, objednávek a s tím spojený vyšší obrat a další cíle.

Vyžadujte záruku

Pohlídejte si záruku – ze zákona máte nárok 12 měsíců. To je doba, po kterou by měl být schopný dodavatel garantovat funkčnost díla a veškeré chyby, výpadky (nemělo by se stávat) opravovat na své vlastní náklady.

Smlouva, ať je vše černé na bílém

Doporučujeme si vše ošetřit smluvně – je dobré svému dodavateli důvěřovat, ale i přesto doporučujeme uzavřít s dodavatelem alespoň objednávku nebo smlouvu o dílo. Jednak si písemně shrnete vše podstatné, tj. cena, rozsah a termíny, ale také si pojistíte danou záruku dle předchozího odstavce. Vyvarujete se také nepříjemným situacím, kdy dodavatel bude tvrdit, že Váš požadavek nebyl v zadání a Vy naopak budete tvrdit, že ano. V takovém případě se narušuje spolupráce, vztahy a končí to mnohdy předčasným ukončením spolupráce, nebo se projekt zdárně dokončí, ale ani jedna strana z toho nemá dobrý pocit. Co je psáno, to je dáno!

Závěr

My Vám přejeme, abyste si vybrali toho správného dodavatele a bylo vše zrealizováno podle Vašich přestav k naprosté spokojenosti. Tento článek jsme napsali objektivně, nejedná se o žádnou reklamu. Přejeme hodně štěstí při výběru dodavatele!

Konzultace ZDARMA

Plánujete modernizaci či tvorbu webových stránek? Napište nám! Rádi s Vámi NEZÁVAZNĚ probereme možnosti.

Mohlo by se Vám líbit

TikTok sice baví více, ale nejvíce se využívá Instagram

Instagram je nadále nejvíce využívaná sociální síť u teenagerů,  ale pro zábavu však radějí volí…

Jaký je rozdíl mezi Up-sell, cross-sell, down-sell

V oblasti marketingu a prodeje existuje mnoho strategií, které firmy využívají k maximalizaci svých příjmů…

TOP 10 trendů pro e‑commerce v roce 2024

V roce 2024 lze očekávat několik významných trendů v oblasti e-commerce, které zásadně ovlivní způsob,…

Konzultace ZDARMA

Vyberte si prosím způsob, jak s námi chcete komunikovat. Na výběr máte ze tří možností:

Kontaktovat telefonicky

nebo