Branding: co obnáší a proč je tak důležitý?
Online budovatelé
Větu “Já nemusím, já už ho vidím,” kterou si všichni spojí s Kofolou, označení Jablíčkářů, kteří jsou forever věrní produktům Apple nebo vybírání nábytku, které vlastně vždycky skončí nášupem švédských masových kuliček. Proč je branding zásadní činnost pro úspěšný marketing? Právě dnešní post bude krátký úvod do toho, co vlastně ten branding je, jak na něj a kam může Vaši značku posunout.
Buďte nezapomenutelní
Co všechno odkryjeme pod pojmem značka? Americká marketingová asociace definuje značku jako “jméno, termín, design, symbol nebo jiný prvek sloužící k identifikaci výrobků a služeb jednoho prodejce od výrobků a služeb ostatních prodejců.” Branding ale není jenom vizuální identita, ale komplexní péče o to, jak nás vnímají zákazníci, konkurence a partneři. Zjednodušeně je branding řízení vnímání značky, což pak můžeme rozlišovat na další pojmy, jako strategie ve vztahu s designem, ve vztahu se zaměstnanci a ve vztahu se zákazníky. V každém případě se jedná o práci s emocemi a to, jak působíme na veřejnost, začíná uvnitř. Nejoblíbenější značky si zakládají na stabilní firemní kultuře, která vychází z úspěšné vnitřní komunikace, což se následně propisuje i do zákaznického zážitku.
Branding je, zvláště pro velké firmy, jednou z nejspolehlivějších cest, jak dlouhodobě růst. Díky tomu, že umožňují oslovovat nové potencionální klienty, oproti performance kampaním, které oslovují zákazníky s momentální potřebou. Investice do povědomí ovlivňuje nákupní chování. V případě, že zákazník stojí před nákupní volbou s vyšší pravděpodobností zvolí značku, kterou už odněkud zná. Branding se snaží navázat vztah se zákazníkem ještě předtím než má určitou potřebu.
Co mají lovebrandy a vy ne?
Kde roustou brandy, které všichni milujeme, doporučujeme a jsme jim věrní? Žádný osvědčený návod ani kritéria pro lovebrandy neexistují. Lovebrand dobře zná své zákazníky a hýčká si je. Nebuduje pouze povědomí, zakládá si na pevných a dlouhodobých vztazích. A tady to začíná být vážné. Tyto značky mají jasně danou vizi, ví, kam míří a jaké jsou její hodnoty. A dávají si záležet, aby to věděli i jejich zákazníci a souzněli s nimi. Právě práce s emocemi našich zákazníků je velká součást role brand manažera. Za jakými hodnotami se zákazníci vrací? Za těmi, které Vaši značku odlišují od konkurence. V kavárnách Starbucks znáte příběh Vaší kávy, v drogerii DM si sami stáčíte bio eko čistící prostředky, s plzeňským pivem pijete kus historie. Dobře komunikované příběhy pomáhají malým i velkým značkám, jelikož vytvářejí pozitivní asociace s Vaší značkou.
Nevíte, jak začít? Mrkněte, co máte napsané v biu na sociálních sítích nebo záložce na webu O nás a porovnejte je se značkami, které sami preferujete. Proč se k nim vracíte?
Chcete vybudovat značku na sociální síti?
Rádi s Vámi probereme možnosti, jak využít sílu sociálních sítí ve prospěch Vašeho podnikání.