KPI je anglická zkratka “Key Perfomance Indicators” a ve volném překladu jde o klíčové ukazatele výkonu. Nyní jsme si vysvětlili zkratku a pojďme si vysvětlit, co to znamená v praxi. Jednoduše se dá pomocí těchto ukazatelů kvantifikovat úspěšnost plnění podnikové vize. Obecně můžeme říci, že jde o měřitelné hodnoty, které vyjadřují, zda firma efektivně plní své cíle.
Především větší firmy se zabývají měřením KPI a měří se tedy různá KPI v různých odděleních a celková data jsou zrcadlem toho, jak se daří či nedaří společnosti plnit jejich cíle. KPI může být globální pro celou organizaci, ale i separátní např. pro marketingové oddělení, obchodní oddělení, výrobní oddělení a jiné.
Jestli-že si chcete dnes nastavit KPI pro projekt nebo činnost je třeba si položit následující otázky:
PRAKTICKÝ PŘÍKLAD
Příklad je uveden na nejmenované společnosti.
Jako KPI bylo definováno “zvýšení obratu společnosti“. Cílem KPI je meziroční zvýšení obratu o 10 %. Na tento cíl následně naváže více oddělení, jako např. obchodní oddělení, které primárně oslovuje potenciální zákazníky a bylo zde stanoveno KPI oslovit o 15 % více potenciálních zákazníků než v předchozím období. Marketingové oddělení si stanovilo jako KPI zvýšení konverzního poměru na e-shopu o 4 %. Z výše uvedeného příkladu můžete vidět, že hlavní KPI následně definovalo nové KPI přes jednotlivá oddělení, která by ve výsledku měla splnit hlavní cíl společnosti.
Jak je uvedeno výše, marketingové oddělení si za cíl stanovilo zvýšení konverzního poměru na e-shopu o 4 % a na výše uvedené otázky si odpověděli následovně:
Z výše uvedeného příkladu můžete vidět, jak je možné postupovat v rámci organizace a jednotlivých oddělení.
KPI v online marketingu nám prakticky definuje úspěšnost či neúspěšnost marketingových aktivit v oblasti internetu. Online marketing je specifický tím, že nám umožňuje téměř neomezené možnosti měření a různých metrik, což nám dává poměrně široké možnosti v jeho definování.
Nejčastější KPI v online marketingu jsou:
Jak poznáte, že máte KPI správně definované? Příkladem může být určitá změna v metrice KPI o 15 %, což vás donutí zjišťovat, co se vlastně stalo. Samozřejmě, pokud je to +15 %, tak je to velmi příjemné zjišťování, ale pokud jde o -15 %, tak začínáte přemýšlet nad tím, co se stalo a jaké kroky bude zapotřebí udělat pro to, aby se KPI vrátilo zpět do své hodnoty/cíle.
Správně definované KPI vás nenechají nečinně sedět.
Závěrem upozorňujeme, abyste se při určování KPI soustředili na podstatné cíle a vyhýbali se měření hloupostí. Velké firmy se bez KPI neobejdou a menší firmy by se měly soustředit na klíčové statistiky.
Vyberte si prosím způsob, jak s námi chcete komunikovat. Na výběr máte ze tří možností:
Kontaktovat telefonicky
nebo