Co je to marketingový mix

Úvod

Co to je marketingový mix známý také jako 4P? Jak funguje? A k čemu je vlastně dobrý? To a mnohem více se dozvíte v tomto článku.

Pomůže v marketingové strategii

Marketingový mix pomáhá utvářet firemní strategii na trhu, obsahuje již 4 zmíněné prvky, které pomáhají s procesem dosažení firemních cílů na trhu. Napomáhá při určování firemních cílů a jejich měřitelnosti. Přesnou definici ale marketingový mix nemá.

Marketingový mix je důležitý brát jako celek, avšak zaměřovat se na poctivě na jednotlivé části. Kupříkladu, kdybychom propagovali luxusní produkt na stránkách v jejichž názvu se objevuje jakákoliv spojitost se slovem ‚levný‘, jistě bychom se minuli účinkem.

Marketingový mix = 4P

Čtyři základní pilíře pro tvorbu marketingové strategie firmy.

Produkt (product)

Produkt je vytvořen tak, aby uspokojoval potřeby a očekávání zákazníka. Samotný produkt může mít podobu výrobku, služby, balení, značky, kvality, záruky a spousty dalšího.

Cena (price)

Cena určuje hodnotu daného výrobku v penězích, za kterou je prodáván. Do této kategorie se započítávají i slevy, náklady, ceníkové ceny, podmínky pro platbu a další.

Distribuce (place)

Distribuce určuje prodejní místa, logistickou stránku jako je zásobování a doprava produktů. Pomáhá tak produktu na celé cestě dostat se od výrobce až ke konečnému zákazníkovi.

Propagace (promotion)

Soustředí se na šíření znalosti o produktu všemi možnými prostředky. Snaží se zvýšit povědomí o produktech u potencionálních i stávajících zákazníků, zaujmout jejich pozornost, budovat s nimi vztahy či . Samotná propagace je často nazývána jako komunikační mix a obsahuje další prvky. Komunikační mix spravujeme za pomoci několik nástrojů, které můžeme ještě rozdělovat do několika kategorií na základě různých faktorů (např. přímá/nepřímá komunikace se zákazníkem). Nutno podotknout, že kategorie s vývojem technologií stále přibývají.

5. základních nástrojů komunikačního mixu

  • Reklama
  • PR
  • Osobní prodej
  • Direct marketing
  • Podpora prodeje

Další nástroje

  • Sociální sítě
  • Eventy
  • Interaktivní marketing
  • Virální marketing
  • Content marketing
  • Sponzoring
  • POS marketing

4P z pohledu zákazníka

Pokud bychom se na 4P podívali z hlediska zákazníka, můžeme tyto prvky pojmenovat jako 4C a nalézt určitou návaznost na 4P. Na rozdíl od 4P ale 4C staví do čela zájmy zákazníka.

Konzultace ZDARMA

Řešíte marketing? Více očí více vidí a více hlav, více ví. Spojíme se? Využijte nezávazné konzultace.

Mohlo by vás zajímat

TikTok sice baví více, ale nejvíce se využívá Instagram

Instagram je nadále nejvíce využívaná sociální síť u teenagerů,  ale pro zábavu však radějí volí…

Jaký je rozdíl mezi Up-sell, cross-sell, down-sell

V oblasti marketingu a prodeje existuje mnoho strategií, které firmy využívají k maximalizaci svých příjmů…

TOP 10 trendů pro e‑commerce v roce 2024

V roce 2024 lze očekávat několik významných trendů v oblasti e-commerce, které zásadně ovlivní způsob,…

Konzultace ZDARMA

Vyberte si prosím způsob, jak s námi chcete komunikovat. Na výběr máte ze tří možností:

Kontaktovat telefonicky

nebo